1.5 Syndens og fristelsens natur

Vi kan her fremdrage den sande kristne forståelse af djævelen. Der er ingen drage eller person derude kaldet djævelen som er ansvarlig for dine fristelser, ingen engel der faldt ned fra den 99. etage, som venter på at ramme dig i et svagt øjeblik. Vi har selv kilden til fristelser indeni vores egen psyke, vores egen snak til os selv, vores eget ‘hjerte’ som Bibelen kalder det. Og denne kilde af forkerte forslag er den virkelige ‘satan’ eller modstander. Der er ingenting udefra der kan trænge ind i en person og tilsvine dem- hverken alkohol eller heroin. Synd kommer indefra, “fra menneskets hjerte” (Mark 7:15,21-23). Det menneskelige sind er kamppladsen for den grundlæggende spirituelle kamp.

Synd får i sin natur et greb om menneskets liv. Jo mere synd bliver udøvet, jo stærker bliver dets greb. Du bliver nødt til at have erfaret dette selv. Du begår en synd for den første gang. Du bliver dybt chokeret over dig selv og angrer lynhurtigt overfor Herren. Den næste gang du gør det, er følelsen af chock og samvittighedsnag langt mindre. Hvis du gør det igen og igen og igen...så bliver det en naturlig væremåde og samvittigheden bliver stort set følelsesløs. Med alkoholisme og narkotikamisbrug, bliver dette faktum udtrykt fysisk. Den afhængige behøver mere og mere alkohol. Det er en tiltagende sygdom, ligesom det selv er tiltagende. Kroppens alkoholiske metabolisme ændrer sig, ligesom det åndelige makeup bliver følelsløst, i benægtelse, og kræver mere og mere tilfredsstillelse af kødet. Jeg ser en lighed med homoseksualitet. Ingen bliver født bøsse. Alligevel får den homoseksuelle, ved at jævnligt begå synden homoseksualitet, en psykologi, og muligvis endda en neurologisk ændring, som får tiltrækningen til det samme køn til at være ‘naturlig’. Men det er syndigt uanset hvad. De har også brug for hjælp, at blive konfronteret med Guds ord, som bringer dem ud af deres benægtelse, og kærlig støtte til at ændre sig.

Alkoholisme: Indbegrebet af synd?

Den velkendte rusjetur ind i alkoholisme, som hvert eneste samfund har oplevet i nogle af dets medlemmer, er måske essensen af synd. Vin er et symbol på adskillige ting, men i den sidste bog i Bibelen ser det ud til at være et definitivt symbol på ondt (Åb. 14:8,10; 16:19; 17:2; 18:3). For en alkoholiker, "den ender med at bide som en slange, spy gift som en hugorm" (Ordsp. 23:29-32). Slangen er essensen af synd; og dette er hvad alkolisme er, siger Solomon. Slangens listighed bliver afsløret ved den måde som alkoholikeren manipulerer alle ting for at opnå hans mål at blive fuld. Vin og drukkenskab bruges som billeder på Guds dom (Jer. 13:9-14; 48:26). Måske dette er fordi fuldskab af sig selv bliver straffen- personen bliver fysisk og mentalt en alkoholiker, fordi dette er Guds bekræftigelse af dem i deres synder. På samme måde sender Gud et stærkt selvbedrag hvis en person vidende afviser Bibelens sandhed, således at de ikke kan finde den rette vej (2 Thess. 2:10)

At fejlcitere Skriften

Historien om Herrens fristelser i vildnisset giver indsigt ind i hvordan menneskets sinds ‘satan’ virker. Vi kan endda citere Skriften til os selv for at retfærdiggøre synd. I diskussion med kristne alkoholikere, hvis de er ærlige, er det sandsynligt, at der vil være en indrømmelse af, at have misbrugt bibelske tekster for, at retfærdiggøre deres druk. Hvis diskussion, som du deltager i, fører til en diskussion af hvordan Bibelen taler positivt om vin, kan de følgende punkter være en hjælp:

- På de bibelske tider fandtes alkoholiske drikke i en anden sammenhæng end hvad de gør i dag. Destillationsteknikker var temmeligt begrænsede; der var ingen køleskabe, porefyldte sække blev brugt, hvilket tillod luft at få kontakt med den gærende vin, og proppe var sjældent lufttætte. Alkohol kan kun blive destillileret til en hvis styrke under ‘uluftige’ betingelser, altså hvor ingen luft har adgang til væsken. Det er blevet anslået at intet kunne gæres til over 10% alkohol uden at det blev til eddike. De fleste alkoholiske drikke havde sandsynligvis en styrke på omkring 2% alkohol (7). Vin blev ofte lavet ved at koge ‘vinen’- hvilket får alkoholen til at fordampe- og ved at tilsætte vand til vinen, for at lave vinen hjertelig. Vin var derfor en behagelig drik men kun virkeligt stort forbrug kunne medføre misbrug. Vin var heller ikke tilgængeligt i store mængder- når vinen slap op i Kanaan, var der et virkeligt stort problem med at skaffe mere. Vin var en hytteindustri. Selvom vin var alkoholisk, så var de generelt svage sammenlignet med moderne vine med 20% alkohol indhold, og spiritusser som vodka med 40% eller mere alkohol.

- Virkningen af vin bliver brugt i nogle Bibelpassager som et billede eller en illustration / billede i ord; men dette berettiger ikke fuldskab.

- Sl. 104:14,15 taler om velsignelsen af “vin der giver mennesker glæde”. Denne sætning, og dem omkring den, taler ikke om afgrøders virkning på folk, men derimod om den virkning en god høst har på de som samler høstens følelser.


previous page table of contents next page next chapter